23 Eylül 2014 Salı

ACIKA



Acıka bizim kahvaltı sofralarımızın vazgeçilmezi.
Her zaman iyi ve kaliteli bir biber salçası ile acıka yapar ve dolabımda, soframda bulundururum.
Bir çok çerkes yemeğinde acıka yemeğe lezzet katan, salça ve tuz yerine geçen bir karışım olarak kullanılıyor ancak biz daha çok kahvaltılık olan acıkadan yapıyor ve tüketiyoruz.

Bu kez buradaki komşularımın kendi biber salçalarını kendilerinin yapmalarından cesaret alarak ben de bir miktar biberden salça yaptım.
Ben beş kilo kapya biber kullandım ama baktım ki becerebiliyorum bir sonraki yaz için daha çok biber ile yapmaya karar verdim.
Zira 5 kilo biber için kıyma makinasını açmaya değmiyor:)

Biberlerin sap ve çekirdeklerini ayıklayıp yıkadım ve temiz bir sofra bezi üzerinde balkonda kuruttum.
Ben biberlerin hem alttan hem üstten hava alarak kuruması için sofra bezimi çamaşır kurutma askısına serdim.

Biz yazları Kocaeli'deyiz.
Kocaeli iklim olarak iç anadolu bölgesi gibi değil.
Yani istediğinizde istediğiniz sebze ya da meyveyi kurutamıyorsunuz.
Sebze ve meyveler kurumadan çürüyor ne yazık ki.
Rutubetli hava sebze ve meyvelerin kurumasına engel oluyor.
Bu nedenle sebze ve meyveleri güneşin en tepede ve kızgın olduğu öğle saatlerinde balkona çıkarıp, saat 16.00 gibi rutubetin başladığı saatlerde yeniden içeri almak gerekiyor.
Bu şekilde 2 günde kuruttum biberlerimi.
Daha sonra kıyma makinasında çekerek püre haline getirdim.
Diğer yanda sarımsakları bol tuz ile dövdüm.
Cevizleri robotta çektim.
Ve acıka baharatını da sarımsak ve cevizle karıştırıp biber salçasını bu malzemeleri ilave ederek yeniden kıyma makinasından geçirdim.
Bu arada size acıka baharatından bahsetmek istiyorum.
Her ne kadar aktarlarda acıka baharatı adı altında bir kaç değişik baharatın karşımı satılsa da acıka aslında genelde çerkes köylerinde yetişen üç değişik otun belli oranlarda karıştırılmasıyla oluşuyor.
Bu ot karışımını biz yazları bulunduğumuz köyde temin edebiliyoruz.
Komşu köyümüz Ketenciler'den ya da Düzce'den temin ettiğimiz bu baharat gerçekten eşsiz bir lezzet ve kokuya sahip.
Son olarak sızma zeytin yağını da ekleyince acıkamız servise hazır hale geldi.
Eğer biberiniz güneşte yeterince iyi kurumuş ise acıkanızın ömrü uzun oluyor.
Ancak yine de bu acıkayı hazırlarken salçayı pişirmediğiniz için ben acıkayı azar azar size bir hafta ila 10 gün gibi bir süre yetecek kadar yapmanızı öneririm.
Daha çok miktarda yapmışsanız derin dondurucuya da atabilirsiniz.
Bu şekilde saklayacaksanız cevizi derin dondurucuya atmadan önce eklemeyin lütfen, tüketeceğiniz zaman ekleyin.


Hiç yorum yok: